Dlaczego warto kształcić dziecko zgodnie z metodą Montessori?

Placówki dydaktyczne wykorzystujące metodę Montessori cieszą się coraz większą popularnością również w Polsce. Nie jest to z pewnością rozwiązanie pozbawione wad, jak każde inne, jednak zwolennicy przekonują, że zalety nad nimi dominują. Uznają również, że jest to najlepszy sposób na kształcenie dzieci w różnym wieku. Co więc wyróżnia tę metodę i jakie ma ona plusy? Z jakich powód warto zdecydować się na taką ścieżkę dla swojego dziecka?

Jakie zalety ma kształcenie Montessori?

Żłobek lub przedszkole Montessori to dla wielu rodziców obecnie dość oczywisty wybór – oczywiście jeśli pominiemy koszty, które niektóre osoby mogą przerastać. Jednak metoda nauczania stworzona przez lekarkę z Włoch Marię Montessori cieszy się rosnącą popularnością. Pośród zalet wymienia się przede wszystkim fakt dawanie dzieciom możliwości angażującej i bardzo elastycznej nauki – to dzieci decydują czego i kiedy się uczą – co je aktualnie interesuje, przez co zdobywanie wiedzy staje się dla nich ciekawsze. Pozytywnie odbierane jest również indywidualne podejście do każdego ucznia i jego możliwości. Zgodnie z tą filozofią nauczyciel staje się obserwatorem i wspiera dziecko w samodzielności.

W placówkach Montessori nie ma systemu kar i nagród, co również przyczynia się do tego, że dzieci uczą się chętniej, nie wisi nam nimi groźba kary i nie potrzebują motywacji w postaci zewnętrznych nagród. Zgodnie z panującymi zasadami dzieci unikają frustracji, krytyki oraz stresu, które kojarzą nam się często z tradycyjną edukacją.

Z jakich jeszcze powodów warto zdecydować się na edukację w duchu Montessori?

Dzieci uczęszczające do żłobków, przedszkoli i szkół Montessori są wspierane w rozwijaniu swoich talentów, odnajdywaniu pasji, uczą się również samodzielności i odpowiedzialności, funkcjonowania i pracy w grupie i szacunku do innych. Dzieci łatwiej utrzymują koncentrację na konkretnych aktywnościach, uczą się od siebie wzajemnie, gdyż w grupach nie obowiązuje konkretny podział wiekowy i czasem rozbieżność wynosi nawet 3 lata. W klasach nie ma sztywno ustawionych ławek, w których należy siedzieć przez 45 minut, dzieci mają większą swobodę, jednak wszystko ma swoje miejsce.